
 

Welcome  
Welcome  to  the  first  Employment  Newsletter  of  2011.  There  have  been 
whisperings  this month  that  the  government  are  seriously  considering making  it 
more difficult  for Claimants  to bring  claims  in  the  Employment  Tribunal,  a  claim 
form  issue fee and an  increase  in the period of qualifying employment needed to 
lodge  a  claim  for  unfair  dismissal  have  been  widely  rumoured.  Through  the 
Newsletter we will  of  course  aim  to  keep  you  up  to  date  should  any  of  these 
proposed changes become law.  

 

National minimum wage name and shame 

This month the Department for Business,  Innovation and Skills  (BIS) released new 
guidance setting out plans for naming employers who flout the national minimum 
wage (NMW) law. BIS is responsible for the national minimum wage policy. The BIS 
guidance  also  sets  out  how  the  government  operates  the  civil;  and  criminal 
enforcement  of  the  NMW  in  the  light  of  the  changes  introduced  by  the 
Employment Act 2008, which came into effect on 6th April 2009.  

this issue 

Presenter put out to pasture ‐ page 2 
Teacher sacked for ‐ page 2 

   allowing pupils to ride on sledge   
Third party discrimination ‐ page 3 

Sacked dinner lady wins appeal ‐ page 3 
CRB checks ‐ page 3 

Band of reasonable responses ‐ page 4 
Andy Gray seeks legal advice ‐  page 4 

And finally…‐ page 4 

Government confirms 
removal of default 
retirement age 

 
The  Department  for  Business 
Innovation  and  Skills  (BIS)  have 
this  month  confirmed  that  the 
default  retirement  age  will  be 
abolished from 1st October 2011, 
with  phasing  in  commencing  in 
April.  The  governments 
‘Response to Consultation Paper’ 
says  that  it  considers  that  the 
dismissal of older workers should 
be managed either by discussion 
or  by  formal  performance 
management procedures.     

 

EEEmmmpppllloooyyymmmeeennnttt LLLaaawww   UUUpppdddaaattteee
Issue 1 ‐ January 2011 

by Lynsey Howes & Ed Heppel 

 



 

 

 

Teacher  sacked  for 
allowing  pupils  to 
ride on sledge 
 
 

Richard Tremelling was the head 
of  technology  at  a 
comprehensive  school  in 
Swansea.  He  allowed  two  15 
year  old  students  to  ride  on  a 
sledge  without  carrying  out  an 
appropriate  risk  assessment, 
failing  to  provide  a written  risk 
assessment and failing to ensure 
they  were  wearing  protective 
clothing and headwear. He was 
allegedly  accused  at  a 
disciplinary  hearing  of  breaking 
health  and  safety  rules  and  he 
was  dismissed  as  a  result.  Mr 
Tremelling  said  that  he  had 
thought  about  the  risks  to  the 
pupils before  testing  the  slopes 
himself  and  instructing  one  of 
the pupils to start from half way 
down  the  slope  as  a matter  of 
precaution.  

  

Presenter Put Out To Pasture

 Ms  O’Reilly  began  working  for  the 
BBC  in 1982. She was born  in 1957. 
In 2006  she  started work on  the TV 
show  ‘Countryfile’.  In 2008  she was 
told by Andrew Thorman,  the BBC’s 
head of Rural Affairs, that she would 
no  longer  be  the  presenter  of 
Countryfile when it moved to its new 
primetime slot  in April 2009.   There 
was press  speculation  regarding  the 
new  line  up  of  the  show  and 
allegations  of  ‘ageism’  at  the  BBC 
following  the  introduction  of 
younger attractive presenters.  

In  2009,  contrary  to  her 
expectations, she was asked  to  take 
part  in  only  one  of  the  eight  part 
series  ‘Costing  the  Earth’,  the 
episode  she  was  offered  was 
entitled  ‘The  environmental  cost  of 
ageing.’  She  asked  if  she  could 
present  more  episodes  as  she  was 
unhappy  about  the  proposal 
because of  the age  related publicity 
that had  followed her removal  from 
‘Countryfile’.  The  request  was 
refused and she did not receive any 
further  commissions  for  written 
work  from  ‘Countryfile  Magazine.’ 
She  also  had  two  radio  programme 
proposals  rejected  despite  earlier 
indications of interest.  

In January 2010 Mrs O’Reilly brought 
a  claim  against  the  BCC  for  direct 
and  indirect  discrimination  on  the 
grounds of  sex and age and a  claim 
for victimisation. 

The  London  Central  Employment 
Tribunal  held  that  the  BBC  had 
committed  age  discrimination  and 
victimisation. 

 

The Tribunal  saw a number of  internal 
emails mentioning the need to establish 
a  team  of  presenters  that  would 
establish ethnic diversity. They also saw 
a  risk  assessment  document  produced 
by the BBC indicating that the BBC were 
aware  that  the  change  of  presenters 
could lead to accusations of ageism and 
sexism because it could be perceived to 
be  “pandering  to  younger  audiences 
because  the  two  new  presenters  are 
young, attractive sorts.” 

It  was  also  found  that  following  a 
meeting  with  Jay  Hunt,  the  then 
controller  of  the  BBC,  Mr  Thornman 
believed he had  to  look  for  “ethnically 
diverse  younger  talent”.  This was  held 
to  be  direct  discrimination  contrary  to 
Employment  Equality  Age  Regulations 
2006 reg.3 

Under  the Equality Act 2010 direct age 
discrimination  can  be  justified  if  it 
constitutes  a  proportionate  means  of 
achieving a  legitimate aim. With regard 
to  this  point  the  Tribunal  found  as 
follows: 

“The  discrimination  was  not  justified. 
The  wish  to  appeal  to  a  primetime 
audience, including younger viewers , is 
a  legitimate  aim. However, we  do  not 
accept that it has been established that 
choosing younger presenters is required 
to appeal to such an audience.  It  is not 
a means of achieving that aim. Even if it 
was  a means  of  achieving  that  aim,  it 
would not be proportionate to do away 
with older presenters  simply  to pander 
the assumed prejudice of some younger 
viewers.” 

Press  reports  suggest  that Mrs O’Reilly 
is  likely  to receive a six  figure sum and 
continue to work for the BBC. 

 



 

 

  

Third Party Discrimination  Sacked Dinner Lady 
Wins Appeal 

 
Dinner  lady  Carol  Hill  witnessed 
schoolgirl  Chloe  Davis  tied  to  a 
chain‐link fence with rope burns on 
her  wrists,  she  reported  the 
incident internally. Mrs Hill bumped 
into the parents of the child on the 
evening  of  the  incident  and 
discussed what had happened. The 
parents were  surprised  to  learn of 
the  gravity  of  the  incident  as  the 
‘accident  notification  letter’  sent 
from  the  school  only  mentioned 
Chloe’s  injuries  and  not  how  they 
had  occurred  and  Chloe  had  been 
too  upset  to  discuss  the  events. 
Mrs  Hill  was  suspended  by  the 
school  for  a  breach  of 
confidentiality  as  a  result  of  the 
chat.  

 

Feeling wronged and, as concluded 
by the EAT, not in ‘good faith’, Mrs 
Hill reported the  incident to a  local 
newspaper.  It  was  this  particular 
breach  of  confidence  that  the 
School  relied  on  when  dismissing 
Mrs  Hill.  The  EAT  concluded  that 
her  dismissal  was  procedurally 
unfair  as  the  governors  had  not 
carried  out  a  reasonable 
investigation  into  the  allegations 
and  the  disciplinary  and  appeal 
hearings  were  not  fair.  There  will 
now be  a  remedies hearing  to  see 
whether Mrs Hill will be  reinstated 
and compensated.  

 

 

 

In the case of Lisboa and RealPubs Ltd 
the  Claimant  was  an  openly  gay 
Brazilian  bar  tender.  The  Respondent 
owned  a  chain  of  Gastro  pubs.  In 
September  2008  the  Respondent 
acquired  the  Coleherne  Public  House 
in  Earls  Court.  The  Coleherne  has  a 
reputation  as  London’s  first  gay  pub 
and drug dealers and male prostitutes 
frequented  the  establishment  on  a 
regular basis. 

In  an  effort  to  re‐brand  the pub  as  a 
gastro pub, the Respondent subjected 
the  pub  to  a  full  refurbishment,  re‐
named  it  the  Pembroke  Arms  and 
opened  it  to  the  public  on  5th 
December  2008.  The  Claimant  was 
interviewed  for  a  job  in  November 
2008.  At  the  interview  the  Claimant 
was  told  of  the  pubs  intended 
transition  and  when  he  enquired 
about gay customers he was told that 
it would be madness to “say no to the 
pink pound.”  

The Claimant was employed and soon 
instructed by  the general manager  to 
display  a  sign  outside  the  pub  saying 
‘this  is  not  a  gay  pub’.  It  was  also 
alleged  that  it  was  a  policy  of  the 
Respondent  to  seat  customers  who 
did not appear to be gay in prominent 
positions  within  the  pub.  Allegations 
were made  against  the  Respondent’s 
Mr Heap  that had called a gay couple 
a  couple of  “queens” and  referred  to 
one  individual as  “gay but a different 
type of gay.” 

 The balance of  staff also changed with 
an  emphasis  seemingly  on  employing 
more  female  staff. One  particular  staff 
member  called  Ricky  was  discussed 
during  the  proceedings.  Ricky  was  not 
gay  but  was  popular  with  the  gay 
customers. Mr Heap did not like the way 
he  dressed.  The  Claimant  alleged  that 
Ricky  was  ‘got  rid  of’  because  of  his 
attractiveness  to  the  gay  clientele. Mr 
Heap  stated  that  he  had  left  to  play 
Australian  Rules  Football  in  his  native 
Australia.  

Despite  Realpubs  efforts  the  pub’s 
customers  remained  90%  gay.  The 
Claimant  left  his  employment  on  11th 
January.  Mr  Heap  asked  the  Claimant 
not  to  resign  saying  that  if  he  was 
leaving  because  of  the  ‘gay  issue’  he 
was  sorry  if  he  had  not  expressed 
himself properly on the subject.  

The  Claimant’s  claims  failed  at  first 
instance but he succeed on appeal. The 
EAT  accepted  that  Realpubs  policy  of 
attempting  to  broaden  the  pubs 
clientele  was  legitimate  however  the 
policy was  implemented  in  such  a way 
that  the  old  gay  clientele  was  less 
favourably  treated  then  the  desired 
straight/  family  customer  base  on  the 
grounds  of  their  sexual  orientation. 
Further,  they  reinforced  the  law  that 
“less  favourable  treatment  on  grounds 
of  sexual  orientation”  covers  any 
situation  where  sexual  orientation, 
whether  of  the  Claimant  or  a  third 
party,  is  the  cause  of  the  detriment 
suffered. 

 

CRB Checks 
The  Court  of  appeal  has  held  in  the 
case  of  Desmond  v  Nottinghamshire 
Police  that  a  person  cannot  bring  a 

claim  in negligence against the police  in 
respect  of  information  provided  to  an 
employer  during  an  Enhanced  Criminal 
Records Bureau check.  

 



 

 

  

 

Band of Reasonable Responses

Mr Gray was employed by the University of Warwick as a  lifeguard. He had one written 
warning on his disciplinary record as a result of a failure to follow the University’s absence 
procedure that was due to expire on 5th August 2008.  

 On  the night of 8th October 2008  the Claimant and some of his  friends, some of whom 
also worked at the leisure centre, were caught by a security guard trying to gain entry to 
the centre without permission. The Claimant and his friends had been drinking and when 
they  were  approached  the  Claimant,  in  particular,  became  aggressive.  Disciplinary 
hearings  were  instigated  against  the  Claimant  and  his  accomplice  colleagues.  The 
Claimant was dismissed and his colleagues were not.  

The Claimant brought proceedings for unfair dismissal. The original Employment Tribunal 
held that his dismissal was unfair as a reasonable employer would not have dismissed the 
Claimant when it was found that his case was on all fours with the three other colleagues 
who were given a final written warning for their conduct.  

The  Respondent  appealed  to  the  EAT  contending  that  the  existence  of  the  written 
warning on the Claimant’s record meant that dismissal was within the range of reasonable 
responses open to them and a reasonable employer. The Respondent accepted that what 
had  happened  on  the  night was  not  gross misconduct  but  did  deserve  a  final written 
warning and  it maintained  that  the existence of  the warning on  the employee’s  record 
tipped the sanction over to dismissal.  

The  EAT  agreed  finding  that  the  existence  of  the warning  itself  and  the  fact  that  the 
Claimant was being aggressive was enough to separate the Claimant from his colleagues 
and entitle  the Respondent to dismiss.   The EAT substituted a  judgment  that  it was not 
unfair dismissal. 

Andy Gray seeks 
legal advice  

It has been  reported  that Andy 
Gray  is  going  to  pursue  action 
against Sky Sports for unfair and 
wrongful  dismissal.  Gray  was 
suspended  from  presenting 
duties  following  making  sexist 
remarks  about  a  female 
assistant  referee. However,  Sky 
Sports  took  the  decision  to 
terminate his employment after 
it  confirmed  that  it  had 
discovered  further  evidence  of 
unacceptable behaviour. Gray  is 
reported  to  have  earned  £1.7 
million  per  year.    His  co‐
presenter Richard Keys has now 
resigned.   

 

Contacts 

Lynsey Howes 
Direct: 01482 639674 
Email: lhowes@hamers.com 
 
Ed Heppel 
Direct: 01482 639640 
Email: eheppel@hamers.com 
 

 
No responsibility for loss caused to any person by acting or refraining from acting as a result of this information can 
by accepted by Hamers Solicitors LLP.    If you have any doubt about any of  the matters  raised above, please seek 
further advice. 
 
Hamers Solicitors LLP is a limited liability partnership registered in England & Wales (Registered No. OC352081) and 
regulated by the Solicitors Regulation Authority.  

 

5 Earls Court 
Priory Park East 

Kingston upon Hull 
HU4 7DY 

 
T: (01482) 326666 
F: (01482) 639801 
 
www.hamers.com 

And Finally…. 
We hope that you have enjoyed this month’s newsletter. You should now have received a letter regarding the renewal of 
this service and our Telephone Advice and we look forward to continuing our relationship with you throughout what we 
hope will be a prosperous 2011 for all. 

Lynsey and Ed 


